Warszawa, 17.01.2022 r.
Czy antykolorowanki mają zniechęcić do kolorowania?
Wręcz przeciwnie! Wyjaśnia to artykuł „Antykolorowanki” dostępny na zmalujmyrazem.pl – platformie dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Wymyślono je ponad 40 lat temu, aby rozwijać kreatywność, której kolorowanki – przez to, że z góry narzucają temat i formę – nie stymulują tak mocno jak obrazek, który trzeba „dokończyć”. Antykolorowanka jest właśnie „rysunkiem do dokończenia”, który można także kolorować dowolną techniką.
W ostatnich latach antykolorowanki stały się szalenie popularne – w księgarniach lub sklepach z materiałami kreatywnymi można przebierać wśród publikacji, zwykle z wdzięcznym słowem „bazgrołki” w tytule. Dlaczego bazgrołki? Ponieważ dzieci (od przedszkolaków po nastolatków) rzeczywiście mogą się odstresować, bazgrząc sobie esy-floresy przy uzupełnianiu jakiegoś wzoru albo szlaczka, ale więcej wśród nich jest „ambitniejszych pozycji”, np. kontur baśniowego stwora wyłaniający się z fragmentu oceanu, który zajmuje tylko mały fragment kartki. Reszta jest bielą do zarysowania i pokrycia kolorem w sposób, jaki podpowiadają fantazja i aktualny nastrój, przestrzenią do kreatywnego wyładowania się. Dlatego antykolorowanki są doceniane przez pedagogów zajmujących się edukacją plastyczną i artystyczną dzieci.
Antykolorowanka niczego nie narzuca, nie uczy schematów i odtwórczego myślenia, ona jedynie delikatnie sugeruje. I można ją stworzyć od podstaw, zupełnie samodzielnie – wystarczy czysta kartka, coś do pisania (najlepiej ołówek albo czarny cienkopis) oraz motyw, postać lub kształt, który da początek jedynej w swoim rodzaju kompozycji.
Każda aktywność – rysowanie, szkicowanie, kolorowanie, modelowanie z plasteliny itp., która sprzyja doskonaleniu motoryki małej, bezpośrednio przekłada się na kreatywność i rozwój dziecka. To właśnie wszechstronna edukacja młodego człowieka stanowiła inspirację do stworzenia nowo uruchomionej platformy Zmalujmy Razem – bezpłatnej skarbnicy wiedzy i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
***
BIC® – światowy lider w kategorii produktów szkolno-biurowych, zapalniczek i maszynek do golenia wnosi prostotę i radość do codziennego życia. Od ponad 75 lat zapewnia wysokiej jakości produkty w przystępnej cenie, które są dostępne dla konsumentów na wyciągnięcie ręki. Na przestrzeni lat BIC® stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek oraz znakiem towarowym zarejestrowanym na całym świecie. Dziś produkty BIC sprzedawane są w ponad 160 krajach świata, a wśród kultowych marek znajdziemy: BIC Kids™, BIC FlexTM, BodyMark by BICTM, Cello®, Djeep, Lucky Stationery, Rocketbook, Soleil®, Tipp-Ex®, Us. TM, Wite-Out® i inne. W 2020 roku sprzedaż netto BIC wyniosła 1627,9 mln euro. Spółka jest notowana na „Euronext Paris”, wchodzi w skład indeksów SBF120 i CAC Mid 60 i jest doceniana za swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój i edukację. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź about.bic.com lub śledź nas na LinkedIn, Instagramie, Twitterze, lub YouTube.