Kariera LIFESTYLE

Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci

Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci
Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki

Data publikacji: 2016-12-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci
Kategoria: LIFESTYLE, Kariera

Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie.

Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci LIFESTYLE, Kariera - Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie.

Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie. Niektóre firmy idą o krok dalej – analizują potrzeby studentów i zadają sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekują młodzi ludzie. Korzyści są obustronne. Studenci poznają bliżej firmę, która mogłaby być ich potencjalnym pracodawcą i zdobywają niezwykle istotne doświadczenie, firmy zaś zapewniają sobie w przyszłości lepiej przygotowanych pracowników.

 

Organizowanie przez pracodawców dodatkowych aktywności dla studentów staje się standardem na polskich uczelniach. Z okazji do wykorzystania swojej wiedzy w praktyce lub jej pogłębienia korzysta wiele młodych osób, a ich oczekiwania względem pracodawców stale rosną. Aby dowiedzieć się, na czym najbardziej zależy studentom, firmy często przeprowadzają ankiety oraz różnego rodzaju analizy, dzięki którym mogą lepiej zaplanować i ukierunkować swoje działania na uczelniach. Dla przykładu, badania przeprowadzone przez Skanska wśród studentów uczelni technicznych w Polsce pokazują, że przyszłych inżynierów najbardziej interesuje praktyczna strona zdobywanej wiedzy i poznanie codziennych wyzwań pojawiających się przed doświadczonymi specjalistami.

 

Pracodawca ze snów

Z analiz Skanska wynika, że młodzi ludzie cenią w pracy nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale też dobrą atmosferę. Kolejne ważne aspekty to możliwość awansu, związana z podnoszeniem kwalifikacji dzięki kursom i szkoleniom oraz poczucie sensu wykonywanych zadań u boku kompetentnego przełożonego. Studenci chcą widzieć w przełożonym chęć rozwijania siebie samego i zespołu oraz otwartość na innowacje – bo to od szefów w dużej mierze zależy ich przyszła kariera zawodowa i ukierunkowanie na dalszy rozwój. Te dane potwierdzają także inne badania. Według raportu „YouthSpeak 2015” AIESEC i PwC, pokolenie Millenialsów, które od niedawna wyznacza trendy na rynku pracy, wskazuje, że celem samym w sobie nie jest podjęcie pracy od 8 do 16 czy wysokie wynagrodzenie. Jedynie 4% badanych na całym świecie uznało wynagrodzenie jako kluczowy element kariery w pierwszych 5 latach. Dziś, aby w pełni wykorzystać potencjał zaangażowanych, pomysłowych i pracowitych, ale też wolnych i niezależnych młodych ludzi, pracodawca musi zrozumieć ich potrzeby i dobrze na nie odpowiedzieć. Wówczas będą pracownikami na wagę złota.

A to już wiesz?  Atom dla Nauki – trwają konkursy dla studentów, samorządów i kół naukowych

 

Im prędzej tym lepiej

Z badań Skanska wynika, że studenci przede wszystkim jednak chcą współpracować z profesjonalistami z branży już w toku nauki. Chcą być jak najbliżej tego, co w przyszłości będzie stanowić ich zawodową codzienność i zdobywać doświadczenie. Co nimi kieruje? Z jednej strony to ciekawość i chęć poznania praktycznej strony zdobywanej wiedzy, a z drugiej świadomość lepszej pozycji na rynku pracy, jeśli o rozwój zawodowy zadbają odpowiednio wcześnie.

 

Nie tylko praktyki

Sposobów na zdobywanie praktycznej wiedzy i umiejętności jest wiele. Najaktywniejsi studenci angażują się w działalność dodatkową taką jak wolontariat czy organizacje studenckie, dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności miękkie.

 

Inne sposoby to udział w konkursach i konferencjach naukowych, czy angażowanie się w działalność Studenckich Kół Naukowych. Te działania są często wspierane przez pracodawców poprzez sponsoring czy dzielenie się know-how firmy. Pracodawcy są także otwarci na dzielenie się wiedzą – wielu z nich odwiedza uczelnie organizując wykłady lub warsztaty poświęcone praktycznym aspektom branży.

– Od lat działamy na polskich uczelniach, organizując wydarzenia dla studentów. Pojawiamy się zwykle z prelekcjami dotyczącymi realizowanych przez nas projektów lub innowacji. Zorganizowaliśmy także już osiem edycji warsztatów „Wciel się w rolę Menedżera Projektu” – gry strategicznej, w której tylko w roku akademickim 2015/2016 wzięło łącznie udział ponad 500 studentów. Uczniowie podczas 5-godzinnej gry mogą rozwiązywać realne sytuacje pojawiające się podczas realizacji projektu, a każdy kto ukończy zadanie, otrzymuje zaświadczenie, które może dołączyć do swoich dokumentów aplikacyjnych – mówi Agnieszka Lisicka, Dyrektor ds. Zarządzania Talentami  w Skanska S.A.

 

Bliżej poznać pracodawcę

Studia to także okres, który może zostać wykorzystany na nawiązanie kontaktu z wybraną firmą, lepsze jej poznanie oraz rozpoczęcie współpracy – nie tylko poprzez praktyki studenckie. Coraz częściej firmy korzystają z programów ambasadorskich, z których korzyści czerpią obie strony: pracodawcy łatwiej docierają do kluczowych, potencjalnych pracowników, a studenci wybranych uczelni, dzięki funkcji ambasadora mogą brać udział w dostosowanych do ich potrzeb wydarzeniach. Korzyści płyną też dla samych ambasadorów.

A to już wiesz?  Mobilny Punkt Rekrutacji Uniwersytetu Śląskiego zaparkuje pod Galerią Katowicką!

–  Od 8 lat prowadzimy na uczelniach technicznych Program Ambasadorów Skanska, dzięki któremu studenci mają możliwość nie tylko całorocznej współpracy z pracownikami firmy, ale także mogą brać udział w szkoleniach ambasadorskich i rozwijać swoje umiejętności liderskie i zespołowe, na które uczelnie techniczne kładą mniejszy nacisk. Student staje się przedstawicielem marki na uczelni, to dla niego bardzo dobry start w branży. Program skupił do tej pory około 200 ambasadorów, a część z nich jest obecnie pracownikami Skanska – tłumaczy Agnieszka Lisicka, Dyrektor ds. Zarządzania Talentami  w Skanska S.A.– Warto wspomnieć, że sam program z roku na rok ewoluuje i jest dostosowywany do potrzeb studentów. Obecnie w dużej mierze stawiamy na rozwój umiejętności naszych ambasadorów. Mamy też do nich ogromne zaufanie –  to oni odpowiadają za naszą markę na uczelniach i to z nimi uzgadniamy nasze działania.

 

Różne potrzeby studentów

Okazuje się, że sposób postrzegania wielu kwestii przez studentów różni się w zależności od ich wieku. Młodsze roczniki zazwyczaj nie pracują jeszcze w branży i korzystają z dorywczych zleceń. Studiując dziennie, nie mogą poświęcić się całkowicie pracy. Są natomiast zobligowani do wykonania praktyk, które często kończą się jedynie na pracach biurowych lub są krótkimi, miesięczymi praktykami w trakcie wakacji.

 

 

Dlatego na kolejnych etapach edukacji, kiedy myślą już o karierze zawodowej, niezwykle chętnie korzystają z takich programów, podczas których będą mogli realnie sprawdzić się w zawodzie. Takie programy, jak np. Program Praktyk Letnich w Skanska owocuje cennym doświadczeniem – podczas 12 tygodni praktykant poznaje nie tylko warunki, zasady i wartości, którymi kieruje się firma ale też przy wsparciu opiekuna realizuje zadanie, za którego wykonanie jest w 100% odpowiedzialny.

 

Starsi studenci są dużo bardziej ukierunkowani na pracę zawodową. Zazwyczaj mają mniej zajęć, bo są już na etapie pisania pracy magisterskiej. Poświęcają się wówczas bardziej interesującym ich tematom. Częściej udzielają się w kołach naukowych, bo wiedzą, że każda działalność związana z branżą może dać dobre efekty. Szukają alternatyw pozwalających „wgryźć się” w szczegóły przyszłego zawodu. I w tym wypadku znowu pojawia się kwestia praktycznego wykorzystania wiedzy. Starsi studenci chętnie uczęszczają na zajęcia profesorów praktyków lub wykłady, które organizują dla nich pracodawcy, gdzie mówcami są pracownicy danej firmy. Rozsądne wydaje się więc uczenie teorii poprzez praktykę – czy współpraca uczelni z pracodawcami z branży. Jak wskazują analizy Skanska, możliwość nabywania praktycznych umiejętności okazuje się dla studentów najważniejsza – nieważne czy mowa o studiach, praktykach czy docelowej pracy. Właśnie dlatego istotne jest, aby pracodawcy zaangażowali się w kwestie rozwojowe potencjalnych pracowników, którzy dopiero będą wchodzić na rynek pracy. Firma, która interesuje się przekazywaniem doświadczenia młodym ludziom już na etapie studiów, sama tworzy sobie fundament w postaci wykształconych pracowników.

A to już wiesz?  Produkcja nadaje ton rozwojowi Nowoczesnej Gospodarki – rekordowe wyniki!

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Doświadczenie czyni mistrza, czyli czego tak naprawdę pragną studenci LIFESTYLE, Kariera - Firmy coraz częściej inwestują w rozwój młodych osób już na etapie studiów. Z roku na rok na popularności zyskują nie tylko targi pracy czy praktyki studenckie.
Hashtagi: #LIFESTYLE #Kariera

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy