Co zrobić, aby poziom nauczania matematyki na uczelniach technicznych był wyższy, a maturzyści chętniej wybierali ścisłe kierunki kształcenia? Debaty i praca w zespołach dotyczyć będą nie tylko studentów i problemów uczelni technicznych, ale wszystkich polskich uczniów, ich nauczycieli oraz rodziców. XII Ogólnopolska Konferencja Nauczania Matematyki w Uczelniach Technicznych odbędzie się w dniach 12-14 października w Pucku.
System szkolnictwa w Polsce przeszedł w na przestrzeni ostatnich lat szereg zmian. Reforma szkolnictwa, która miała miejsce w 1999 roku, zapoczątkowała trzy poziomowy system nauczania szkolnego. Zmienia się również ?ustrój? szkół wyższych. Proces ten jest realizowany na podstawie Deklaracji Bolońskiej z 1999 roku, którą podpisała i realizuje wraz z innymi państwami europejskimi również Polska.
? Doskonale wiemy, że wielu uczniów, obawiając się matematyki, wybiera humanistyczne kierunki studiów. Tymczasem z najnowszych badań Międzyresortowego Zespołu do Prognozowania Popytu na Pracę wynika, że do 2010 roku stale wzrastać będzie zapotrzebowanie na kadrę inżyniersko-techniczną i informatyczną ? przekonuje prof. Władysław Koc, prorektor ds. kształcenia Politechniki Gdańskiej. ? W tej chwili zbyt wiele osób kształci się na kierunkach ekonomicznych i społecznych, a za mało na ścisłych, inżynierskich oraz przyrodniczych.
Z raportu o zatrudnieniu w Polsce, przygotowanego przez ekspertów Ministerstwa Gospodarki i SGH wynika, że jedynie 14 proc. studentów wybiera studia techniczne. W państwach Unii Europejskiej na kierunkach technicznych i nauk ścisłych studiuje średnio 26 proc. wszystkich studentów. Na przykład Niemcy i Czesi mają na takich kierunkach 30 proc. studiujących, a Finowie aż 37 proc.
? W krajach tych, gdzie na studia politechniczne decyduje się dwa razy więcej kandydatów niż w Polsce, już występuje deficyt inżynierów. Wydaje się więc, że wszyscy ci, którzy nie boją się matematyki, przedmiotów ścisłych i nowoczesnej technologii, będą mogli oczekiwać zainteresowania ze strony rynku pracy ? mówi prof. Jan Godlewski, dziekan wydziału fizyki technicznej i matematyki stosowanej Politechniki Gdańskiej.
Uczestnictwo w konferencji potwierdziło ponad siedemdziesiąt osób, wśród nich zaangażowane i odpowiedzialne za konstrukcję podstaw programowych w szkołach oraz na uczelniach. Przybędą matematycy oraz inni pracownicy uczelni technicznych zainteresowani problematyką nauczania matematyki i wykorzystywaniem jej w dyscyplinach wiedzy wykonywanych na tych uczelniach. Co istotne, gośćmi będą również władze oświatowe ? ministerialne (MEN i MNiSW), Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz Kuratoriów Oświaty.
Organizatorem konferencji jest Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej.
Informacje: http://www.pg.gda.pl/konferencje/puck2006/
Kontakt: dr Anita Dąbrowicz-Tlałka, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Politechnika Gdańska, tel. 058/347 17 12, 0/508 166 302
[email protected], www.pg.gda.pl/~anita