Globalny sondaż miesięcznika Reader’s Digest wykazał, że aż 34 procent Polaków uważa za swój najgorszy zwyczaj odkładanie spraw na potem.
Co jest Twoim najgorszym zwyczajem – objadanie się, palenie, narzekanie czy odwlekanie spraw w nieskończoność? To pytanie zadano w globalnym sondażu miesięcznika Reader’s Digest przeprowadzonym w 22 krajach. Aż w 10 z nich respondenci najczęściej uznawali, że ich najgorszym nawykiem jest wieczne odkładanie „na jutro”. Najbardziej ubolewają nad tą wadą Rosjanie (50% wskazań), Australijczycy (45%) i Węgrzy (43%), ale i największa grupa Polaków (34%).
Drugą popularną przywarą okazuje się folgowanie nadmiernemu apetytowi. W 9 krajach było ono najczęściej wskazywane jako najgorszy nawyk. W Brazylii wybrało je 53% ankietowanych, w Chinach 42%, a na Filipinach też 42%.
Nie jest zaskoczeniem, że więcej pretensji o objadanie się mają do siebie panie, bo to im zwykle bardziej zależy na smukłej sylwetce.
Wielką niespodzianką jest natomiast fakt, że tylko Czesi najczęściej za swój najgorszy nawyk uznają palenie. A przecież WHO szacuje, że co minutę na świecie sprzedaje się 10 milionów papierosów. I na pewno nie tylko w Czechach wielu nie udało się zerwać z nałogiem, z którego zgubnych skutków zdajemy już sobie sprawę. Dowody naukowe znamy, ale najwyraźniej lekceważymy zagrożenie.
Wieczne narzekanie często razi nas u innych, jednak sami u siebie chyba go nie dostrzegamy. Tylko w Chorwacji i Malezji zwyczaj stałego narzekania był wskazany jako najgorszy nawyk przez największą grupę ankietowanych.
– Warto zastanowić się nad wynikami tego sondażu – mówi Anna Esden–Tempska, redaktor naczelna polskiego wydania miesięcznika Reader’s Digest. – Jeżeli uważamy coś za swój najgorszy nawyk, to już jest szansa poprawy. Ale czy przypadkiem nie szkodzimy sobie też jakimś zwyczajem, który wymieniali inni, a my nie uznajemy go za swoją wadę?
Miesięcznik Reader’s Digest to najpopularniejszy magazyn na świecie, który co miesiąc trafia do ponad 60 milionów czytelników. Ukazuje się w 50 wydaniach i 21 językach. To magazyn o różnorodnej tematyce – od zdrowia, ekologii, po egzotyczne podróże i pasjonujące historie z życia.
Wydawnictwo Reader’s Digest jest częścią The Reader’s Digest Association, Inc. (www.rd.com), światowego wydawnictwa, które jest liderem marketingu bezpośredniego i tworzy książki, nagrania muzyki, wideo i publikacje w Internecie. Więcej informacji znaleźć można na stronie polskiej edycji www.digest.pl