Wiadomości branżowe

Najpopularniejsi w Sieci – Podsumowanie 2002

Które z wydarzeń mijającego roku budziło najwięcej emocji wśród polskich Internautów? Które z gwiazd zdobyły na trwałe popularność, a które jedynie na moment zwróciły uwagę Użytkowników Sieci?  Na ile gusta i trendy zauważane w Europie Zachodniej i USA przekładają się na polskich Internautów?  Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć analizując zapytania Użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Stały się one barometrem zachowań i postaw dużej części naszego społeczeństwa. Wyniki badań przeprowadzonych przez serwis NetSprint.pl na bazie ponad 50 milionów zapytań zadanych w minionym roku przez niemal milion polskich Internautów pozwalają prześledzić najważniejsze wydarzenia i trendy roku 2002. Unia, Papież i Wisła Kraków Bezsprzecznie wydarzeniem medialnym roku 2002 wśród polskich Internautów, było zbliżające się  członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Kolejne miejsca w kategorii wydarzenia zajęły wybory samorządowe oraz zapytania o Ojca

Które z wydarzeń mijającego roku budziło najwięcej emocji wśród polskich Internautów? Które z gwiazd zdobyły na trwałe popularność, a które jedynie na moment zwróciły uwagę Użytkowników Sieci?  Na ile gusta i trendy zauważane w Europie Zachodniej i USA przekładają się na polskich Internautów?

 

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć analizując zapytania Użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Stały się one barometrem zachowań i postaw dużej części naszego społeczeństwa. Wyniki badań przeprowadzonych przez serwis NetSprint.pl na bazie ponad 50 milionów zapytań zadanych w minionym roku przez niemal milion polskich Internautów pozwalają prześledzić najważniejsze wydarzenia i trendy roku 2002.

 

Unia, Papież i Wisła Kraków

 

Bezsprzecznie wydarzeniem medialnym roku 2002 wśród polskich Internautów, było zbliżające się  członkostwo Polski w Unii Europejskiej. Kolejne miejsca w kategorii wydarzenia zajęły wybory samorządowe oraz zapytania o Ojca Świętego, których oczywiście najwięcej było w czasie jego pielgrzymki do ojczyzny.

 

Wysokie 4. miejsce zajęła święcąca triumfy w europejskich pucharach Wisła Kraków, a kolejne X Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i piłkarskie Mistrzostwa Świata. Zestawienie zamyka przyszły strażnik polskiego nieba „F-16”.

 

Małysz znowu trzeci

 

Najpopularniejszą gwiazdą wśród mężczyzn zarówno w polskich jak i globalnych wyszukiwarkach był biały raper Eminem. Jego popularność była ponad dwukrotnie większa od wracającego z powodzeniem na estradę Krzysztofa Krawczyka. W zestawieniu, tradycyjnie ostatnio, 3. miejsce zajmuje nasz najpopularniejszy skoczek narciarski Adam Małysz, zaś 6. jego jedyny konkurent wśród sportowców Jerzy Dudek.  Zwraca też uwagę wysoka 4. pozycja najbardziej kontrowersyjnej osobowości telewizyjnej ostatnich miesięcy Kuby Wojewódzkiego.

 

Co ciekawe, w zestawieniu dominują Polacy. Oprócz Eminema w pierwszej dziesiątce znaleźli się jeszcze tylko Robin Williams oraz Santana.

 

Wystarczy dobrze śpiewać?

 

Wśród kobiet, do tradycyjnie utrzymujących się w czołówce zestawienia gwiazd Agnieszki Włodarczyk i Anny Przybylskiej, dołaczyła Kasia Kowalska. Może to świadczyć o bardzo dobrym przyjęciu przez Internautów jej najnowszej płyty „Antidotum”. W zestawieniu zwraca uwagę pojawienie się w pierwszej dziesiątce triumfatorki 1. edycji programu „Idol” Alicji Janosz.  W pierwszej dziesiątce zabrakło gwiazd 3. edycji programu „Big Brother” Agnieszki Frykowskej („Frytka”) i Anny Hoksy („Barbie”), choć w badaniach październikowych znalazły się one w pierwszej trójce.

A to już wiesz?  Coraz większe zainteresowanie spółdzielniami energetycznymi wśród polskich samorządów. Dzięki temu mają dostęp do tańszej i zielonej energii

 

Gwiazdozbiór wielkiego tercetu

 

Wśród gwiazd zagranicznych najgorętsza rywalizacja miała miejsce między Britney Spears, Pamelą Anderson i Jenniffer Lopez, która ostatecznie zakończyła się zwycięstwem tej pierwszej. Co ciekawe, Britney Spears jest też liderem, jeżeli chodzi liczbę pomyłek w pisowni imienia i nazwiska (odnotowano ponad 350 różnych wariantów pisowni). W wielkim stylu popularność Internautów zdobywały w tym roku też Shakira oraz, co może być swego rodzaju zaskoczeniem Madonna. Niezależnie od wyników sportowych (czy raczej ich braku) w czołówce utrzymuje się też Anna Kurnikova.

 

Generalnie, wśród 10 najpopularniejszych kobiecych gwiazd zagranicznych aż 6 święci triumfy w podobnych zestawieniach w wyszukiwarkach globalnych.

 

Pianista lepszy od Hollywood?

 

Wśród filmów, bezsprzecznie rok 2002 należał do „Harry Pottera”. Jego popularność była ponad dwukrotnie wyższa od innej wielkiej produkcji „Władcy Pierścieni” oraz trzykrotnie od „Matrixa” i najpopularniejszego w wyszukiwarkach globalnych „Spider-mana”.

 

Co ciekawe, te wysoko budżetowe hity rozdzielił „Pianista” Romana Polańskiego, który zajął drugie miejsce, bijąc zarówno rywali zza oceanu jak i polskiego największego konkurenta - film „Zemsta” Andrzeja Wajdy. Wśród polskich produkcji w pierwszej dziesiątce znalazł jeszcze „Dzień Świra” Marka Koterskiego.

 

 

A co na to polscy gracze?

 

 Najpopularniejszą grą 2002 roku w wyszukiwarkach zarówno w Polsce, jak i w zagranicą była dostępna teraz również on-line gra „The Sims”. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły „Diablo 2”, „Counter-Strike” oraz „FIFA 2002”.

 

Pomimo, że w zestawieniu nie znalazła się żadna z polskich gier, jedynie cztery gry z polskiego TOP 10 są wymieniane w podobnych zestawieniach wyszukiwarek globalnych.

 

 

Telefony komórkowe i samochody

 

Wśród marek w polskim Internecie swoją supremację utrzymuje Nokia, wyprzedzając innych producentów telefonów komórkowych Sony i Siemens. Co ciekawe fińska firma spadła na 3. miejsce na świecie ustępując zupełnie nie liczącemu się w Polsce Ferrari i Sony. W pierwszej dziesiątce polskich marek znalazło się jeszcze 4 producentów samochodów (Fiat nadal najpopularniejszy) oraz Panasonic, Hewlett-Packard i Philips.

A to już wiesz?  GWIAZDKA 2003 - Marzenia się spełniają

 

Windows XP vs. Linux

 

Wśród zapytań związanych z technologią dominowały podobnie jak rok wcześniej mp3 i sms. Zwraca jednak uwagę bardzo zainteresowanie podobna liczba zapytań o Windows XP i Linux. Najpopularniejszym programem PTP w 2002 roku była Kazaa.

 

Biografia Lecha Wałęsy

 

Wśród polskich osobistości życia publicznego podobnie jak we wszystkich innych zestawieniach pierwsze miejsce zdobył  Aleksander Kwaśniewski. Zaskakuje przede wszystkim wysokie 2. miejsce, nieobecnego już niemal zupełnie w polityce Lecha Wałęsy, przy czym często były to zapytania o biografię byłego prezydenta.

 

Nie powinny za to dziwić wysokie miejsca Andrzeja Leppera oraz o. Tadeusza Rydzyka (wiadomości na ich temat poszukują przecież nie tylko sympatycy). Zwraca uwagę fakt znalezienia się w zestawieniu, jako jedynej kobiety, Pierwszej Damy RP Jolanty Kwaśniewskiej oraz jedynego polityka zagranicznego George’a Busha.

 

Wśród ekonomistów w zestawieniu znalazło się dwóch odwiecznych antagonistów Grzegorz Kołodko i Leszek Balcerowicz, z których minimalnie lepszy okazał się ten pierwszy.

 

„Nas nie dogoniat...”

 

Analizując najpopularniejsze zapytania w wyszukiwarce warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka innych faktów. Niewątpliwym fenomenem roku 2002 w Polsce była rosyjska grupa „Tatu”, która ponad czterokrotnie pobiła najgroźniejszych rywali „Las Ketchup” oraz „Ich Troje”. Co ciekawe, z analizy zapytań w wyszukiwarkach globalnych można wywnioskować, że popularność Rosjanek w innych krajach nie zbliżyła się nawet do polskiego poziomu.

 

Tradycyjnie pasjonującą rywalizację można zaobserwować w kategorii reality show. Triumfatorem roku 2002 był program „Bar”, wyprzedając „Idola” oraz bezsprzecznego lidera roku 2001 „Big Brothera”.

 

 

 

Wyszukiwarka NetSprint koncentruje swą działalność tylko na polskim Internecie. Obecnie jest dostępna już na 53 serwisach internetowych (w tym NetSprint.pl, Hoga.pl, Panorama Firm (pf.pl), Internetia.pl, Polska.pl, Pcworld.pl, PRV.pl, GSMonline i wiele innych). Każdego dnia obsługuje ponad 150,000 zapytań Internautów.

 

A to już wiesz?  Dobrze opowiedziane historie są jednym z najskuteczniejszych narzędzi wpływu. Storytelling wykorzystywany jest w reklamie, polityce czy komunikacji

Więcej informacji i dane liczbowe:

http://netsprint.pl/sprawozdanie_2002.html

 

 

Wykorzystane w tekście badania wyszukiwarek globalnych:

http://www.google.com/press/zeitgeist.html

http://50.lycos.com/

http://buzz.yahoo.com/

Źródło NetSprint.pl. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy