304 – tyle osób się nimi zatruło i wylądowało w szpitalu. 18 – na tyle szacuje się liczbę osób, które zmarły prawdopodobnie na skutek ich zażycia. Dopalacze. Pomimo tego, że przed miesiącem policja i inspektorzy sanitarni skontrolowali 1131 sklepów ze smart dragami, a większość z nich zamknęli, to i tak nielegalne substancje można bez problemu kupić. Jak – o tym w listopadowym numerze magazynu „?dlaczego”, od 4 listopada dystrybuowanym bezpłatnie na wybranych uczelniach w większości ośrodków akademickich w Polsce.
Od września 2008 roku, czyli wtedy, gdy w Polsce został otwarty pierwszy sklep ze smart dragami, dopalaczowy biznes zaczął się kręcić w niezwykle szybkim tempie. Tak szybkim, że zaledwie w ciągu dwóch lat liczba sklepów wzrosła do ponad 1000. Właśnie wtedy rząd postanowił wypowiedzieć otwartą wojnę sprzedawcom smart dragów. Pod koniec sierpnia 2010 roku ogłoszono zakaz sprzedaży dopalaczy zawierających kanaboidy oraz mefedron, groźny narkotyk używany do ich produkcji. 2 października policja oraz inspektorzy sanitarni ruszyli do ataku. Skontrolowali ponad 1100 sklepów i większość z nich zamknęli. Czy to sprawiło, że problem dopalaczy zniknął? Czy ich kupno jest już niemożliwe? Nic bardziej mylnego. Udowodnili to dziennikarze magazynu „?dlaczego”. Bez problemu nawiązali kontakt w dwoma reklamującymi się w Internecie sprzedawcami, a nawet wynegocjowali zniżkę na zakup zakazanego w Polsce mefedronu. O tym, jak wyglądał zakup nielegalnych dopalaczy, dlaczego dilerzy wciąż kpią sobie z prawa i czym może grozić stosowanie sprzedawanych przez nich substancji – o tym w najnowszym numerze magazynu „?dlaczego”.
W listopadowym wydaniu także coś dla studentów, którzy w pracy chcieliby czuć się naprawdę doceniani – ranking najbardziej atrakcyjnych pracodawców świata przygotowany przez firmę Universum, a w nim aż 50 najbardziej pożądanych przez młodych ludzi firm.
W nowym numerze magazynu także rozmowa o czasach studenckich z Rafałem Bryndalem, przegląd najdziwniejszych kierunków studiów oraz wywiad z Moniką Brodką, która powraca na rynek muzyczny z nową, niezwykle ciekawą płytą.
Ogólnopolski magazyn studencki „?dlaczego” jest dystrybuowany bezpłatnie i stanowi element Pakietu Student Platformy Mediowej Point Group. W ramach pakietu ukazuje się również comiesięczny dodatek „?dlaczego” do tygodnika „Wprost”. Na pakiet Student składają się również portal dlaczego.com.pl, kanał „?dlaczego” Student TV, przewodnik wakacyjny dla młodych ludzi „dlatego!” i kierowane do studentów akcje ambientowe i BTL. Projekt Platformy Mediowej Point Group gwarantuje najbardziej efektywne dotarcie blisko dwumilionowej grupy studentów.
„?dlaczego” ukazuje się od 1997 r. Jego wydawcą jest Media Point Group Sp. z o.o., spółka zależna Platformy Mediowej Point Group. Media Point Group jest również wydawcą uruchomionego w październiku 2009 r. portalu www.dlaczego.com.pl, a także ruszającego właśnie kanału „?dlaczego” Student TV. Platforma Mediowa Point Group SA jest również od stycznia 2010 r. wydawcą tygodnika „Wprost”.