NetSprint.pl przygotował raport na temat osób, marek i wydarzeń najczęściej opisywanych przez polskie media online w pierwszym półroczu 2007. Raport potwierdza, że kontrowersyjność oraz częste konflikty są najskuteczniejszymi sposobami na popularność. Jedna z największych w Polsce firm z branży e-commerce – Allegro.pl - pojawia się w polskim Internecie niemal 20 razy rzadziej niż partia Prawo i Sprawiedliwość. Biznes budzi największe emocje w połączeniu z polityką lub sportem. Wysoka pozycja najpopularniejszych firm z branż finansowej, IT oraz telekomunikacyjnej wynika najczęściej bądź z publikacji w kontekście politycznym lub na przykład z faktu sponsorowania drużyn sportowych.
Polityka
W pierwszym półroczu 2007 roku w polskim Internecie najczęściej pojawiało się nazwisko premiera Jarosława Kaczyńskiego (21683 wystąpienia). Jego brat Lech cieszy się niewiele mniejszą popularnością (15656). Na kolejnych miejscach w rankingu znajdują się Andrzej Lepper i Roman Giertych. Z uwagi na „systematyczne zrywanie koalicji” w najbliższym czasie ta częstotliwość zapewne się nie zmniejszy. W rankingu partii Prawo i Sprawiedliwość ma zdecydowaną przewagę nad innymi partiami politycznymi. Co ciekawe, na trzecim miejscu znajduje się Sojusz Lewicy Demokratycznej, który pojawia się w polskim Internecie znacznie częściej niż Samoobrona i Liga Polskich Rodzin.
Jeśli chodzi o aktywność liderów partii politycznych, to zastanawiająca jest stosunkowo niewielka ilość publikacji o Donaldzie Tusku (4496 i 9. miejsce w rankingu polityków) w porównaniu do ilości artykułów wzmiankujących Platformę Obywatelską (24788 i 2. miejsce w rankingu partii politycznych). W przypadku Prawa i Sprawiedliwości ta różnica jest znacznie mniejsza – zarówno lider, jak i partia znajdują się na pierwszych miejscach w swoich kategoriach, a różnica w ilości publikacji jest znacznie mniejsza.
BiznesOd stycznia do czerwca 2007 nazwa Microsoft pojawiła się w polskim Internecie niemal 2 razy tyle, co kolejna firma w rankingu firm IT, czyli Google. Na trzecim miejscu znalazł się Prokom. Wysoka pozycja polskiej marki, wynikająca w dużej mierze z jej obecności w nazwie zespołu koszykarskiego z Sopotu (Prokom Trefl Sport), potwierdza wartość, jaką daje organizacji sponsoring sportowy. Kolejny przykład wymiernych korzyści wizerunkowych ze sponsoringu sportowego to pierwsze miejsce marki Orange w rankingu firm telekomunikacyjnych, na które wpływ miało częste pojawianie się w mediach tematu Orange Ekstraklasy. Z kolei operator P4 znalazł się na trzeciej pozycji dzięki szeroko komentowanej w mediach kampanii promocyjnej marki Play.
Polski e-commerce wymieniany jest w mediach online dość rzadko. Dominują najważniejsi gracze na rynku: Allegro (1840) i eBay (927). Mamy tu do czynienia z sytuacją podobną jak w przypadku firm informatycznych – lider rankingu pojawiał się w polskim Internecie 2 razy częściej niż druga w kolejności firma.
Polski Internet został opanowany przez Roberta Kubicę (10338 publikacji). Kierowca Formuły 1 jest wymieniany ponad dwukrotnie częściej niż Adam Małysz. Z kolei piłkarze to grupa sportowców najczęściej pojawiająca się w polskich mediach online. Wśród nich najpopularniejszy jest Jerzy Dudek, który swoją trzecią pozycję rankingu w dużej mierze zawdzięcza podpisaniu kontraktu z klubem Real Madryt. Sukcesy Roberta Kubicy przełożyły się również na znaczny wzrost popularności marki BMW – była wymieniana w serwisach internetowych i blogach aż 8020 razy. Kolejny w naszym rankingu Volkswagen ma aż o 1/3 mniej publikacji.
WykonawcyKontrowersyjność jest sprawdzonym sposobem na popularność w Internecie, o czym świadczy stabilna, pierwsza pozycja Dody w naszym podsumowaniu najpopularniejszych wykonawców. Miłą niespodzianką jest wysoka, czwarta pozycja znacznie bardziej ‘niszowego’ muzyka – Leszka Możdżera.
Raport został przygotowany przy wykorzystaniu usługi monitorowania Internetu NewsPoint. NewsPoint monitoruje ponad 1000 serwisów, w tym portale, wortale, serwisy społecznościowe oraz blogi. Pełna lista źródeł znajduje się pod adresem: www.newspoint.pl/download/NewsPoint_lista_serwisow.xls.
Raport w wersji online: www.newspoint.pl/nowosci/w_i_polroczu_2007_najczesciej_pisano_o.
Więcej na temat NewsPoint: www.newspoint.pl.
NetSprint koncentruje się na tworzeniu precyzyjnych i wydajnych systemów wyszukiwawczych. W Polsce jest dostępny na www.netsprint.pl, Wirtualnej Polsce, ponad 140 dużych serwisach internetowych oraz kilku tysiącach witryn amatorskich. Współpracuje z kilkoma tysiącami klientów prezentujących swoje reklamy w wynikach wyszukiwania oraz systemie reklamy kontekstowej Adkontekst (zasięg w czerwcu wg badań Megapanel/PBI wyniósł 87%).
Oferuje również rozwiązania do przeszukiwania zasobów korporacyjnych, m.in. NetSprint Intranet, NetSprint Site i NetSprint eCommerce. Na początku 2007 roku NetSprint wprowadził na rynek aplikację NewsPoint - monitoring komunikacji w Internecie, oferujący nowatorskie narzędzia badania treści publikowanych w Internecie.
NetSprint.pl jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm technologicznych Europy Środkowej. Wyszukiwarka NetSprint jest dwukrotnym zwycięzcą konkursu "Teraz Internet" w kategorii "Baza danych, katalogi, wyszukiwarki. Spółka zajęła również siódme miejsce w kategorii Rising Stars prestiżowego rankingu Fast 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej. Właścicielem NetSprint.pl jest międzynarodowa grupa medialna Mecom Europe. Od czerwca 2007 NetSprint.pl jest członkiem Internet Advertising Bureau Polska.